Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Contribution à un colloque ou à un congrès
    Titre Discovering Musical Patterns through Perceptive Heuristics.
    Auteur principal Olivier Lartillot
    Colloque / congrès ISMIR 2003. Baltimore : Octobre 2003
    Comité de lecture Oui
    Année 2003
    Statut éditorial Accepté - publication en cours
    Résumé

    This paper defends the view that the intricate difficulties challenging the emerging domain of Musical Pattern Discovery, which is dedicated to the automation of motivic analysis, will be overcome only through a thorough taking into account of the specificity of music as a perceptive object. Actual musical patterns, although constantly transformed, are nevertheless perceived by the listener as musical identities. Such dynamical properties of human perception, not reducible to geometrical models, will only be explained with the notions of contexts and expectations. This paper sketches the general principles of a new approach that attempts to build such a general perceptual system. On a sub-cognitive level, patterns are discovered through the detection, by an associative memory, of local similarities. On a cognitive level, patterns are managed by a general logical framework that avoids irrelevant inferences and combinatorial explosion. In this way, actual musical patterns that convey musical significance are discovered. This approach, offering promising results, is a first step toward a complete system of automated music analysis and an explicit modeling of basic mechanisms for music understanding.

    Equipe Représentations musicales
    Cote Lartillot03j
    Adresse de la version en ligne http://articles.ircam.fr/textes/Lartillot03j/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.