Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Article paru dans une revue
    Titre Représentations musicales et représentations mathématiques
    Auteur principal Marc Chemillier
    Paru dans L'Homme 2004, n° 171
    Comité de lecture Oui
    Collation p.267-284
    Année 2004
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    The association of music and mathematics is unusual in the context of orally transmitted musical traditions. But in such traditions, there exist some structures that are comparable with mathematical constructions. In this article, we present a case study of an elaborated musical structure, which can be analyzed into two different ways which are logically equivalent. Our main problem is to select the logical explanation which is the most relevant from the musicians point of view, or in other words, to describe the cognitive process which gave birth to these constructions in the native peoples mind. This article introduces a psychological framework adapted to this situation, and then, presents an overview of a classical ethnomathematical example dealing with sand drawings from Vanuatu, in order to give some methodological backgrounds. Finally, we turn to the harp repertoire of the Nzakara people from Central African Republic, and we show how it contains an interesting case of a musical structure which is ambiguous according to the mental representations associated with it.

    Mots-clés ethnomathematic / cognitive anthropolog / mental representation / sand drawings from Vanuat / canon harp formulae from Nzakara people
    Equipe Représentations musicales
    Cote Chemillier04a

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.