Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

  • Afficher le contenu du panier
  • Consulter les notices sélectionnées
  • Vider le panier
    Votre panier contient 21 notices

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    %0 Journal Article
    %A Hélie, Thomas
    %A Rodet, Xavier
    %T Modélisation physique d'instruments de musique en systèmes dynamiques et inversion
    %D 2003
    %B Journal Européen des Systèmes Automatisés
    %V 37
    %P 1305-1310
    %F Helie03d
    %X The self-sustained musical instruments are nonlinear dynamical systems with many regimes of oscillation, even including chaotic ones. Modelling them leads to natural sounds and behaviours. But controlling them is difficult, leading to the question of the inversion: which control for this target sound? The results of the thesis compiled here concern the brass instruments. Three problems are presented: an inversion process for a sub-determined problem, representing lossy curved acoustic waveguides (involving fractional derivatives) with quadripoles including delays, as well as the acoustic radiation. The originality of this work consists of converting mechanical and acoustic problems into automatic ones, which are well-adapted to the simulation (sound synthesis) and the inversion (capture of musical interpretations).
    %1 1
    %2 3
    %U http://articles.ircam.fr/textes/Helie03d/

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.