Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Contribution à un colloque ou à un congrès
    Titre Do electric cars have to make noise? An emblematic opportunity for designing sounds and soundscapes
    Auteur principal Nicolas Misdariis
    Co-auteurs Andrea Cera, Eugenie Levallois, Christophe Locqueteau
    Colloque / congrès CFA - Congres Français d'Acoustique. Nantes : Avril 2012
    Comité de lecture Oui
    Année 2012
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    Electric cars tend to become the emerging generation of automotive vehicles for the next decades. One of their main features is that they are rather silent and then present issues as: must electric cars be sonified for preventing pedestrians from dangers? If necessary, what kind of sound signal is to be put to fulfill safety rules without contributing to the environmental pollution ? Moreover, because the starting point of this thought is nearly a blank page, it opens a large field of experimentation on different aspects of sound design: innovative approaches to create sounds in interactive configurations, role of sound to convey functional informations, aesthetics qualities or even emotional feelings, etc. In the frame of an industrial collaboration, we tried to handle these questions by examining the state-of-the-art in that domain, defining the specifications that sound has to comply with (warning for direction and speed, driver feedback of speed and functioning, various branding components, etc.), prototyping various ideas of interactive sonification, and initiating evaluation experiments especially in terms of primary functions (notification of presence and approaching speed). Some results from different steps of this work together with overall reflections and perspectives on the general topic will be presented and discussed.

    Mots-clés Electric vehicle / sound design / methodology
    Equipes Perception et design sonores, Autre (hors R&D)
    Cote Misdariis12a
    Adresse de la version en ligne http://articles.ircam.fr/textes/Misdariis12a/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.