Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Article paru dans une revue
    Titre Instrumental Gesture in StreicherKreis
    Auteur principal Florence Baschet
    Paru dans Contemporary Music Review, Avril 2013, Vol. 32, n° 1
    Comité de lecture Oui
    Collation p.17-28
    Année 2013
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    This article deals with the concept of instrumental gesture, specifically the gestures of bowed string instruments. These reflections are an extension of my compositional and research work at Institute for Research and Coordination in Acoustics and Music (IRCAM). The idea of gesture will be explored from many angles, from the simple gesture of a performer bowing a violin to produce a sound, to the notion of compositional gesture in writing for a string quartet. I will invoke certain areas of our recent work: first the creation of gestural models based on different playing techniques, followed by the construction of a ‘gesture follower’, and finally a discussion of the different applications of the notion of instrumental gesture in my string quartet StreicherKreis. Since the main virtue of instrumental gesture outside of its natural function is, for me, that which reveals the performer’s interpretation, I will explain how I endeavour to highlight these interpretive dimensions, so that the performers’ gestures themselves trigger and guide electroacoustic transformations.

    Equipe Interfaces Recherche/Création
    Cote Baschet13a
    Adresse de la version en ligne http://articles.ircam.fr/textes/Baschet13a/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.