Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Article paru dans une revue
    Titre Rhetorical strategies for sound design and auditory display : A case study
    Auteur principal Guillaume Lemaitre
    Co-auteur Pietro Polotti
    Paru dans International Journal of Design 2013, Vol. 2, n° 7
    Comité de lecture Oui
    Année 2013
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    This article introduces the employment of rhetorical strategies as an innovative methodological tool for non-verbal sound design in Human-Computer Interaction (HCI) and Interaction Design (ID). In the first part, we discuss the role of sound in ID, rhetoric, examples of rhetoric employment in computer sciences, and existing methodologies for sound design in ID contextualized in a rhetorical perspective. On this basis, the second part of the article proposes new potential guidelines for sound design in ID. Finally, the third part consists of a case study. The study applies some of the proposed guidelines to the design of short melodic fragments for the sonification of common operating system functions. The evaluation of the sound design process is based on a learning paradigm. Overall, the results show that subjects can more effectively learn the association between sounds and functions when the sound design follows rhetorical principles. The case study focuses on a very specific instance in the extensive field of auditory display and sonic interaction design. However, the results of the validation experiment represent a positive indication that rhetorical strategies can provide effective guidelines for sound designers.

    Mots-clés Auditory Display / Interaction Design / Musical Rhetoric / Rhetoric / Sonic Interaction Design
    Equipe Perception et design sonores
    Cote Lemaitre13a
    Adresse de la version en ligne http://architexte.ircam.fr/textes/Lemaitre13a/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.