Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

    Votre panier ne contient aucune notice

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Contribution à un colloque ou à un congrès
    Titre Modulus p rhythmic tiling canons and some implementations in OpenMusic visual programming language
    Auteur principal Hélianthe Caure
    Co-auteurs Carlos Agon, Moreno Andreatta
    Colloque / congrès Proceedings ICMC|SMC|2014. Athens : Septembre 2014
    Comité de lecture Oui
    Collation p.1077-1082
    Année 2014
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    e concept of rhythmic canons, as it has been introduced by mathematician Dan Vuza in the 1990s, is the art of filling the time axis with some finite rhythmic patterns and their translations, without onsets superposition. The musical notion have been linked with some mathematical results, and since then, its mathematical study has always followed a will of picturing every new results in the visual programming language OpenMusic, which enables mathematicians and composers to work together. In this paper we present some new results in an enriched version of rhythmic tiling canons, where some controlled superposition are allowed. This enhanced version of rhythmic tiling canons is presented at the beginning of this article, as well as main constructive results, because it is fairly recent. Then the paper focuses on the presentation of some generative transformations, building canons with the same superposition. The latter is at the heart of the study of canons allowing superposition, because they are the key of linking them back to seminal canons. In order to help composers experiment with these new canons, every constructive method has been implemented in OpenMusic as part of the MathTools environment.

    Mots-clés Tiling canons / Vuza Canons / OpenMusic / MathTools
    Equipe Représentations musicales
    Cote Caure14a
    Adresse de la version en ligne http://architexte.ircam.fr/textes/Caure14a/index.pdf

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.