Ircam-Centre Pompidou

Recherche

  • Recherche simple
  • Recherche avancée

    Panier électronique

  • Afficher le contenu du panier
  • Consulter les notices sélectionnées
  • Vider le panier
    Votre panier contient 8 notices

    Connexion à la base

  • Identification
    (Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)

    Entrepôt OAI-PMH

  • Soumettre une requête

    Consulter la notice détailléeConsulter la notice détaillée
    Version complète en ligneVersion complète en ligne
    Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'IrcamVersion complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam
    Ajouter la notice au panierAjouter la notice au panier
    Retirer la notice du panierRetirer la notice du panier

  • English version
    (full translation not yet available)
  • Liste complète des articles

  • Consultation des notices


    Vue détaillée Vue Refer Vue Labintel Vue BibTeX  

    Catégorie de document Article paru dans une revue
    Titre Shock Waves in Trombones
    Auteur principal Abraham Hirschberg
    Co-auteurs Joël Gilbert, Régis Msallam, A. P. J. Wijnands
    Paru dans JASA: Journal of the Acoustical Society of America, Mars 1995, Vol. 99 , n° 3
    Comité de lecture Oui
    Collation p.1754-1758
    Copyright ASA
    Année 1995
    Statut éditorial Publié
    Résumé

    Based on physical models of musical instruments and of the human voice, a new generation of sound syntesizers is born: virtual instruments. The models used for wind-instruments are simple feedback loops in uhich a non-linear sound source drives a linear,filter representing the pipe of the instrument. While very rewarding musical sounds have been obtained with these models, it has become obvious that some essential phenomena escape such a description. In particular the brightness of the sound generated by trombones is expected to be due to the essential non-linearity of the wave propagation in the pipe. At fortissimo levels this leads to shock wave formation observed in our experiments both from pressure measurements and flow visualization. A modest modification of the physical model could already take this phenomenon into account. The key idea is that the non-linear effect is essential for the transfer of sound from the source towards the listener, but can be ignored in a model of the generation of the pipe oscillations.

    Mots-clés acoustique instrumentale / linear model / wind instruments
    Equipe Acoustique instrumentale
    Cotes Hirschberg95b / 96-120-Hir-Sho-VIN-AS) // (96-120-Hir-Sho-VIN-AS bis 1-2-3
    Adresse de la version en ligne http://articles.ircam.fr/textes/Hirschberg95b/

    © Ircam - Centre Pompidou 2005.