|   RechercheRecherche simple
      Recherche avancéePanier électroniqueVotre panier ne contient aucune notice Connexion à la baseIdentification(Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique) Entrepôt OAI-PMHSoumettre une requête
  
    |  | Consulter la notice détaillée |  
    |  | Version complète en ligne |  
    |  | Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam |  
    |  | Ajouter la notice au panier |  
    |  | Retirer la notice du panier |  English version
 (full translation not yet available)Liste complète des articles | 
 Consultation des notices
 
          
            | Catégorie de document | Article paru dans une revue |  
            | Titre | Shock Waves in Trombones |  
            | Auteur principal | Abraham Hirschberg |  
            | Co-auteurs | Joël Gilbert, Régis Msallam, A. P. J. Wijnands |  
            | Paru dans | JASA: Journal of the Acoustical Society of America,  Mars
 1995, Vol. 99
, n° 3 |  
            | Comité de lecture | Oui |  
            | Collation | p.1754-1758 |  
            | Copyright | ASA |  
            | Année | 1995 |  
            | Statut éditorial | Publié |  
            | Résumé | Based on physical models of musical instruments and of the human voice, a new
generation of sound syntesizers is born: virtual instruments. The models used for
wind-instruments are simple feedback loops in uhich a non-linear sound source
drives a linear,filter representing the pipe of the instrument. While very
rewarding musical sounds have been obtained with these models, it has become
obvious that some essential phenomena escape such a description. In particular
the brightness of the sound generated by trombones is expected to be due to the
essential non-linearity of the wave propagation in the pipe. At fortissimo levels
this leads to shock wave formation observed in our experiments both from
pressure measurements and flow visualization. A modest modification of the
physical model could already take this phenomenon into account. The key idea is
that the non-linear effect is essential for the transfer of sound from the source
towards the listener, but can be ignored in a model of the generation of the pipe
oscillations.
 |  
            | Mots-clés | acoustique instrumentale / linear model / wind instruments |  
            | Equipe | Acoustique instrumentale |  
            | Cotes | Hirschberg95b / 96-120-Hir-Sho-VIN-AS) // (96-120-Hir-Sho-VIN-AS bis 1-2-3 |  
            | Adresse de la version en ligne | http://articles.ircam.fr/textes/Hirschberg95b/ |  | 
 |  |