Recherche
Recherche simple
Recherche avancée
Panier électronique
Votre panier ne contient aucune notice
Connexion à la base
Identification
(Identifiez-vous pour accéder aux fonctions de mise à jour. Utilisez votre login-password de courrier électronique)
Entrepôt OAI-PMH
Soumettre une requête
| Consulter la notice détaillée |
| Version complète en ligne |
| Version complète en ligne accessible uniquement depuis l'Ircam |
| Ajouter la notice au panier |
| Retirer la notice du panier |
English version
(full translation not yet available)
Liste complète des articles
|
Consultation des notices
Catégorie de document |
Article paru dans une revue |
Titre |
Shock Waves in Trombones |
Auteur principal |
Abraham Hirschberg |
Co-auteurs |
Joël Gilbert, Régis Msallam, A. P. J. Wijnands |
Paru dans |
JASA: Journal of the Acoustical Society of America, Mars
1995, Vol. 99
, n° 3 |
Comité de lecture |
Oui |
Collation |
p.1754-1758 |
Copyright |
ASA |
Année |
1995 |
Statut éditorial |
Publié |
Résumé |
Based on physical models of musical instruments and of the human voice, a new
generation of sound syntesizers is born: virtual instruments. The models used for
wind-instruments are simple feedback loops in uhich a non-linear sound source
drives a linear,filter representing the pipe of the instrument. While very
rewarding musical sounds have been obtained with these models, it has become
obvious that some essential phenomena escape such a description. In particular
the brightness of the sound generated by trombones is expected to be due to the
essential non-linearity of the wave propagation in the pipe. At fortissimo levels
this leads to shock wave formation observed in our experiments both from
pressure measurements and flow visualization. A modest modification of the
physical model could already take this phenomenon into account. The key idea is
that the non-linear effect is essential for the transfer of sound from the source
towards the listener, but can be ignored in a model of the generation of the pipe
oscillations.
|
Mots-clés |
acoustique instrumentale / linear model / wind instruments |
Equipe |
Acoustique instrumentale |
Cotes |
Hirschberg95b / 96-120-Hir-Sho-VIN-AS) // (96-120-Hir-Sho-VIN-AS bis 1-2-3 |
Adresse de la version en ligne |
http://articles.ircam.fr/textes/Hirschberg95b/ |
|
|